TAR TEATER FOR LANG TID Å LAGE?

IMG_4552

TAR TEATER FOR LANG TID Å LAGE?

Jeg er for øyeblikket med på et prosjekt som heter «Teater på 24 timer» i Fredrikstad. Det går ut på å lage en forestilling på et døgn.

Jeg er en av dramatikerne.

I går kveld klokken 1900 fikk jeg oppgaven, altså hvilket tema jeg skulle skrive om, og klokken 0900 i dag morges hadde jeg en pepptalk med instruktørene. I kveld klokken 1900 skal det fremføres på scenen.

Det er en utrolig kick å være med. Alle bretter opp armene og løfter i flokk. For ofte tenker jeg at det å lage teater går i overkant sakte.

Ja, jeg forstår at et stort teater ikke kan våkne opp og si til de ansatte: Om 24 timer er det premiere på «Evita» Alle mann til pumpene!

Men jeg tror de store teaterhusene er i ferd med å bli litt «sementerte» – særlig i forhold til ny norsk dramatikk. Jeg har skrevet om det før, så jeg skal ikke gnåle mer om det. Men det er noe med dette friske, nye, dette stunt-baserte teateret som pirrer. At man kan fyre av en rakett på 24 timer.

Jeg har sett opp igjennom hvordan teatersjefer bruker mye krefter på å forklare publikum hvorfor det og det stykket stadig er relevant for publikum i dag.

Vi er midt oppe i stemmerettsjubiléet, og man kan vel ikke akkurat påstå at reportoiret i det ganske land er så mye å skryte av når det kommer til feiring av at det er 100 år siden alle fikk lik rett til å stemme ved valg?

For jeg tror teateret trenger en «åpen mikrofon» et «Speakers Corner» der man kan være mer tilstede i den offentlige debatten som stadig raser. Heller bruke litt mer krefter på å finne nye tekster, norske og utenlandske, be dramatikere inn i gangene, lage litt liv og røre, og ikke minst debatt.

Dette er særlig viktig i en populistisk tid der fler og fler mener at  kunst og kultur er noe dyr akterutseilt dritt vi bør kvitte oss med.

Men vi vet det, de fleste av oss som skriver, at det sitter langt inne å få en tekst oppført.

Dramatikere er som regel irriterende fluer under lampekuppelen på teatresjefens kontor.

Og  det er synd, fordi det er vi som er stemmene, det er vi som skriver tekstene.

Så be oss inn på en kaffe! Spør oss om hva vi tenker på. Hva vi brenner for. Hva vi har tenkt å skrive neste gang.

For artikkelen om hvorfor Nora Helmer er like relevant og viktig i dag som i går er allerede skrevet 100 ganger, så den kan du finne i et hvilket som helst teaterprogram.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s