JEG MÅ DA FOR FAEN FÅ LOV TIL Å VÆRE LITT KRISTISK UTEN Å BLI KALT DE VERSTE TING!

553050_10151375157424831_575703678_n

Kommentarfeltjegerne hyler stadig opp om at «vi å tørre å ta debatten!», og at det ikke «nytter å diskutere med folk som har skylapper foran øya» og tror Norge er «ei honningkrukke for hvem som helst» og bla bla bla…

Men det de superkloke kvinner og menn i cyberspace lider mest av, er at om du går dem på klingen, så er det faktisk dem selv som ikke tør ta debatten. For enten så piler de tilbake inn i anonymiteten eller så blir de rasende og hamrer løs på tastaturet og skriver «Jeg må da for faen få lov til å være litt kritisk uten at jeg skal bli kalt de verste ting!!!!!» Forleden var den en sjarmør som skrev til meg: «Islam er noe herk!» Ok, svarte jeg, jeg lytter. «Hva faen mener du med det?» glefset han tilbake. – Hva vet du om islam? Hva skiller den fra kristendommen? Hva er styrker og svakheter om du tar og sammeligner de to trosretningene? parerte jeg. «Du vet hva jeg mener!» kom det tilbake, og så ble det dørgende stille.

Jeg er helt enig i at man skal være kritisk. Jeg er selv kritisk til det meste. Men det lønner seg dårlig å være kritisk til noe jeg ikke vet noe om. Jeg kan ikke skrive en blogg der jeg påstår at alle bønder er enkle sjeler og er litt tjukke i hodet, for det har jeg ikke dekning for. En gang antydet jeg at Frp-folk er litt spinkelt møblert på kvisten når det kommer til å se sammenhenger i asylpolitikken. For den høstet jeg en drapstrussel, jeg havnet på en liste over «landssvikere» som skulle drepes når «det nye Norge» var et faktum. Og på bloggen tok kommentarfeltet fyr. Vel, nå sier jeg ikke at det var Frp som sto bak dette, det var vel snarere noen i fanklubben.

Jeg blogger i et fritt landskap der jeg like gjerne kan rose Høyre som å disse AP og omvendt.

Ingen er feilfri. Men som regel blir jeg kalt «SV-fitte» og det som verre er når jeg kritisere de blå, og «har du sviktet dine egne nå da?» når jeg kritiserer AP. Vel vi er borgere i et demokrati og vi har en fri stemme til å ytre oss offentlig, innen rimlighetens grenser selvfølgelig

Ok, tilbake til overskriften.

Mange sier de «er kritiske» til asylpoliitkken. Det er forsåvidt greit, men svært få kan fortelle meg hva de er kritiske til. For å hevde at «Norge er på vei til å bli verdens største sosialkontor» faller på sin egen urimelighet. Vi er skarve fem millioner her og vi kan ikke hjelpe alle de millioner av mennesker som trenger hjelp, det sier seg selv. Men dette er en løgn som har festet seg i deler av den norske befolkningens bevissthet. Men om man separerer ut den lille delen av de som ligger sammfunnet til belastning er den såre liten i forhold til de som bidrar. Og om man sidestiller den etnisk norske befolkningen som går på trygd er den mye, mye større enn den ikke etniske. Dette vet vi, men mange vil ikke høre på det øret.

Derfor er det en gavepakke når en politiker får metervis med spalteplass og sendetid for å fronte løgner som at innvandrere er grunnen til at den norske velferden er i fare. For det er jo alldeles befriende å få høre at det er noen andre og ikke oss selv, er det ikke? Men jeg er også kritisk til folk som utnytter samfunnet, det være seg en ikke etnisk norsk, eller en eldre herre fra Gjøvik med ung asiasisk kone som sitter i en solstol i Thailand mens gørra renner ut av fingertuppene hans. Du vet hvem jeg mener, han som stakk fra landet for å leve billigere, som får penger fra NAV hver måned, ja, han som ikke kunne bo i Norge lenger «fordi det var så jævli mange svartinger der!» I rest my case.

Men kom gjerne med saklig kritikk! Og til de sedvanlige trollene som bruker å sette seg på tverrs på denne bloggen; filteret er på, jeg slipper ikke gørra deres inn.

2 kommentarer om “JEG MÅ DA FOR FAEN FÅ LOV TIL Å VÆRE LITT KRISTISK UTEN Å BLI KALT DE VERSTE TING!

  1. Jeg observerer med en viss undring at så mange tydeligvis har ubegrenset med tid til å sitte på dagtid og bombe kommentarfeltene i de store lands- og regionavisene med samme inderlighet og mørkeblå budskap såsnart det er en artikkel om Israel eller asylpolitikk. Dagbladet formelig oversvømmes av de mest reaksjonære påstander såsnart avisen åpner et eller annet kommentarfelt, og det er nermest bortkastet tid å prøve på kritisk debatt om et tema. Man kan jo undres på om disse yrkes-trollene ikke har noen jobb å gå til… Er de sosialklienter og (som meg) arbeidsløse, hele bunten…?

  2. Utrolig godt skrevet! Jeg er selv kritisk til deler av asylpolitikken. Etter å ha jobbet i mottak ser jeg store svakheter ved integreringstiltak, «vi» klarer rett og slett ikke å ivareta de behov som enkelte asylsøkere har. Spesielt innen psykiatrien er tilbudet svekket. Er det ikke naivt å tro at traumatiserte mennesker skal fungere adekvat og ikke minst være fornøyde med å etableres i ukjente kommuner, på minstesatser og uten behandling? Tror vi at et norskkurs som er redusert til et minimum vil være nok til at asylsøkerne vil mestre språket og ikke minst kulturen i tilstrekkelig grad til å integreres og få seg en jobb?
    Jeg er absolutt for at «vi» skal bistå, men skulle inderlig ønske vi gjorde en skikkelig jobb når vi først har tatt imot asylsøkerne.

Legg igjen en kommentar

