ER DET DET INDRE SOM TELLER?

 

Vi nordmenn mener at vi ikke er overfladiske. Vi vil gjerne være seriøse, vi liker ikke fraser og utvendig høflighet. Vi liker bamseklemmer og dype samtaler her til lands.

Det er det indre som teller, og vi skal ikke dømme folk etter hvordan de ser ut eller kler seg. «Alle mennesker kjemper en kamp vi ikke vet noe om, så vær snill» er et at de mest delte av alle visdomsord på sosiale medier.

Men hvor snille og gode og lite fordomsfulle er vi egentlig?

Jeg hører venninnegjengen kakle, jeg er tilstede for alle hippe jentegjenger holder seg med en homse eller fem.

«Er ikke X litt for gammel for å gå i så korte skjørt? Hun tjener jo så godt og burde ha råd til noen cm til? Og beina hennes er ikke lenger hva de var.» Og «Så du henne i bikini da vi var på spa på Farris Bad? Jeg ble litt…»

Fnis.

«Nei, Gud, nå var jeg slem, vi er jo så glad i henne. Men hvem har hjerte til å hviske henne i øret at hun skjemmer seg litt ut?»

Ja, det er det indre som teller.

«Hva mener vi om burkini og hijab da jenter?» Stille. Lang pause.

«Det går jo ikke an å mene noe om det, man blir jo kalt rasist og det som verre er om man ikke liker sånne plagg!» Sukk. «Og den der burkinien…hallo!»

«Vel, jeg liker å se ansiktet til den jeg snakker med! Ferdig snakka!» Skål.

«Eh, snakker du med så mange du ikke ser ansiktet til for tiden da, du bor jo på Dombås?»

«Du skjønner hva jeg mener. Folk løper ikke rundt med finnlandshetter heller da!»

«Eh» sier jeg «er det ikke litt merkelig å bruke tvang mot kvinner man mener er utsatt for tvang? Jeg ser ikke helt logikken!»

«Men ikke begynn med det der da, vi vet hva dere på venstresiden mener, dere har jo berøringsangst for å snakke om islam!»

«Men hør» sier jeg «dere sitter her og sier at X går i for korte skjørt og at hun ikke bør vise seg i bikini fordi alt henger og slenger, er ikke det å ta fra henne friheten til å gå som hun vil?»

«Touche. Å dere homser ser så smarte asså!»

«I love you too.»

Ok, jeg skjønner. Det er det indre som gjelder, men det er det ytre som teller.

Du er nødvendigvis ikke så jævla frigjort bare fordi du ikke dekker deg til, klokka slår, og plutselig er det noen som ber deg om å få på deg fillene igjen. Det er faktisk grenser for hva vi orker å se i det offentlige rom.

Ha en fin kveld.

 

En kommentar om “ER DET DET INDRE SOM TELLER?

  1. Jeg snublet over bloggen din og har lest diverse innlegg.
    Jeg syntes du skriver godt og klokt om det aller meste. Det å skrive balansert, men engasjerende om vanskelige temaer er en kunst vi ser alt for lite av på nettet.

    Keep it up!

Legg igjen en kommentar