EXIT 13 – TAP AV FRIHET, ELLER FRIHET VUNNET?

Unni Askeland
Unni Askeland

GALLERI GAMLE OSLO er et lite galleri på Vålerenga i Oslo.

Nærmeste nabo er rufsete og brune Galgeberg Corner der gutta boys står i kø for å få morrapilsen i kroppen klokka 0800. Men dette galleriet er et spenstig sted. Sent i går kveld åpnet utstillingen EXIT 13 med Unni Askeland og italienske Giovanni Calabrese etter at disse to har vært stengt inne i galleriet i tretten dager.

IMG_7366

Litt sent (som seg hør og bør) kom de to kunstnerne til utstillingen i en åpen bil, som et weird brudepar i mørke klær og med sølvfarget gaffa-tape over munnen. Dette opptrinnet var begynnelsen på en en times lang performance der de to satt i hver sin kongestol og stirret på oss, noe som førte til at vi som gikk rundt der inne bare var tause eller hvisket til hverandre. Hele åpningen var preget av stram og lekker regi, av to kunstnere som iscenesetter sine liv i full åpenhet. Så er også Unni Askeland en kunstner som lever litt på «siden» av det etablerte og litt konforme kunstmiljøet i Norge. Hadde Askeland levd for litt mer enn 100 år siden tror jeg nok hun hadde sittet på Grand Kafé sammen med Oda Krohg og resten av Kristianiabohemen.

Ok, folk har stengt seg inne i små og store rom før. Det første jeg tenkte var Big Brother og lignende konsept, men nå du kommer inn i de små rommene Unni Askeland og Giovanni Calabrese har oppholdt seg i to uker tenkte jeg ikke det lenger. For der en realityserie etterlater seg champagnelett fjollestøv ser du her rester etter levd liv og ikke så rent lite angst, god energi og fine arbeider.  Postulater som: «I use to be a slut, but now I’m just a virgin» koblet med resultatet av oppholdet der inne danner en spennende helhet.

Unni Askeland og Giovanni Calabrese
Unni Askeland og Giovanni Calabrese

For både Unni Askeland og Giovanni Calabrese har selvfølgelig produsert mens de har vært der inne. Men siden jeg ikke er kunstkritiker vil jeg avstå fra å mene noe om bildene når det kommer til teknikk og utførelse. Jeg er en mann som står foran et kunstverk, og enten liker jeg det, eller så liker jeg det ikke.  (But I loved it)

Galleri Gamle Oslo har vært heldige som har fått Unni Askeland som en av sine første headlinere.

IMG_7279

Det var stappfullt med folk, noen kjendiser, men det vanlige «rottepakket» som bruker å frekventere alle åpninger var ikke der. Så til alle: det er ingen grunn til å sitte på gjerdet å vente, det er mer en hipt nok, og det er faktisk comme il faut å ta seg over til Østkanten selv om det kan synes vanskeligere enn å gå på ski over Grønland for noen.

Mine damer og herrer: Sjekk ut Galleri Gamle Oslo! Det ligger rett ved Galgeberg.

 

Legg igjen en kommentar