NORSKE JORDBÆR OG LIKEGYLDIGHET

10338748_770690316307025_5442558615206341488_n

Jeg står utenfor et kjøpesenter på et lite sted i Hedmark.

NORSKE JORDBÆR står det med store bokstaver på et stykke papp. En rund og blid dame med eplekinn står ved et bord der kurver med jordbær står på rekke og rad. Ska det vara jordbær? Hun gir meg et stort smil der jeg kommer svett og fæl i varmen. Etterpå, svarer jeg blidt tilbake, og sier noe om at nå er det varmere her enn på Kreta.

Litt nærmere døra sitter det et forhutlet vesen med sjal og et pappkrus foran seg. Jeg slipper noen tiere ned i koppen. Jeg hører den til nå smørblide jordbærdamen komme med et snøft. Jeg snur meg og ser på henne. Øynene som nylig plirte blidt mot meg er nå fulle av reinspikka forakt. Så mye for de norske jordbæra mor, fuck you, kunne jeg sagt. Men det ble ikke noen jordbær etterpå!

For øyeblikket er det ferie i Norge. Som blogger får jeg høre: Men gi nå faen da, slapp litt av, du har ferie! Vi har ferie!

Ok? Skal man koble ut egen hjerne og verden ellers i ferien? Ikke ta inn at det for øyeblikket er 1,7 millioner mennesker innesperret i Gaza, at bombene faller og barn dør som fluer når husene de bor i faller i hodene på dem?

På hjemmesidene til regjeringspartiene står det ikke et kløyva ord om Gaza. Høyre forteller at Erna er på Spotify og Frp vil gjerne myke opp forbudet mot alkoholreklame. Ja da, det er ferie både her og der.

Samtidig får folk som fremdeles orker å være det man før i tiden kalte journalister tyn fordi de rapporterer om hva som skjer f. eks i Midt-Østen. Sissel Wold i Nrk får høre at hun er «ei støgg kjerring som er sjuk i hue!» og legen Mads Gilbert er «en fjott som gråter krokodilletårer for terrorister..!» Det er kun noe få hardt arbeidende bladfyker og kommentarfeltet som ikke tar ferie i Norge i juli mens sola steker og de norske bæra endelig er kommet!

Jeg sitter her og undrer. Hvordan kan folk orke å vende ryggen til barn som bombes i hjel? Hvordan kan noen skrive til de få som protesterer: «Å ja, du er jødehater, du er en sånn en som støtter terrorpakket?» Hva skjer oppe i hodet på folk som mener at det er ok at barn drepes bare fordi man er politisk uenig i det som skjer i Israel/Palestina-konflikten?

I går natt så jeg Instagram-bilder på nettet der israelere linet seg opp ved grensen i campingstoler, med grill og drikkevarer og satt der og klappet og ropte hver gang en bombe slo ned over Gaza. Og den selverklærte fredsnasjonen Norges israelvennlige regjering svarer med taushet eller sommerpludder.

Kjernetemperaturen i de norske hjertene har sunket betraktelig i takt med at pengene strømmer inn på konto. Vi kan ikke redde hele verden. Vi orker ikke å se. Vi makter ikke å ta det innover oss. Derfor ber vi om forbud mot alt vi ikke liker, alt vi ikke gidder å forstå eller orker å ha for nær oss. Nei, det er ikke bare Norge som sovner i stabilt likegyldighetsleie. Verden brenner, mens folket sover. Og det er maktens trumfkort. Fór folk med små ting, få dem til å høres livsviktige ut, så tar vi oss av resten. Akkurat nå sitter nesten en hel verden med ryggen til en av historiens største tragedier. Men Erna er på Spotify.

Hva hører hun på egentlig? Tror neppe det er «Små barn av regnbuen»

 

*

Bildet over er hentet fra nettet. Jeg legger det ut under sterk tvil, men av og til må du vise folk hvordan en krig ser ut.

158 kommentarer om “NORSKE JORDBÆR OG LIKEGYLDIGHET

  1. En ting er hvertfall sikkert, å krangle på internett hjelper ikke… verden er ikke et rettferdig sted for mange mennsker. Jeg gir ikke faen bare fordi jeg bor i Norge og har det bra, tar den ferien jeg har fortjent og nyter livet. Og det bullshitet om at Norge har blitt for rike… vel ikke alle nordmenn er rike. Hva regjeringen gjør med saken er en annen ting, men så er vel Norge også et av de landene som faktisk gir mest til humanitærhjelp etc.

    • Du har rett, Norge er vel et av de landene som faktisk gir mest til humanitær hjelp. Men jeg tror ikke det er poenget. Poenget er at Norge som land må stå opp mot det som foregår der borte, det handler om internasjonal politikk, ikke bistand. Hvordan kan Norge gjøre en forskjell når ikke de som styrer i landet bryr seg? Jo, nettopp ved at vi, velgerene bryr oss. Vi viser de folkevalgte at dette er viktig for oss, at det er viktig for oss å ikke stå med øynene lukket og fingrer i ørene mens utallige uskyldige dør. Om presset fra folket blir stort nok, må politikerene ta tak.

    • » norge er også et av landene som faktisk gir mest humanitæhjelp» wow… Teller du også pinguin raketene erna solberg selger til Israel som barn blir drept hver dag??

    • Å krangle på internett hjelper jo! Ved å bruke sosiale medier som blogg, kan man nå fram med budskapet sitt til flere en noen gang. Så du burde for all del ikke undervurder internett!

  2. Bruk av menneskeskjold og produsering&skyting av raketter foregår i sivile områder. Israelerne har ved noen anledninger innrømmet sine feil når uheldig feilbombinger der mange sivile liv har gått tapt har skjedd. Derimot velger palestinerne(de vi ser på klipp, helst nasjonalekstremister) å feire for hver en israellit’s død, enten han er sivil, et uskyldig barn, en kvinne eller en militær. Tenk deg hvis svenskene skulle skutt raketter innover østlandsområdet hver eneste dag og helst på julaften og andre helligdager fra sivile bygninger med sivile inne i dem, hva hadde du gjort? Det som begynner å bli problemet med Gaza-konflikten er at det finns 2 sider. Den ene siden forguder isralerne og hevder dem gjør ingenting galt mens den andre putter palestinerne i offerollen og hevder at rakettene fyrt fra Gaza er et rent selvforsvar. Hvordan er det på noen måte forsvarlig å sende 5-40 raketter hver eneste dag med sivile mål i sikte? Det som er problemet er heller ikke palestina eller palestineren, det er Hamas og andre terrorgrupper som påfører befolkningen dette og jeg håper i nær fremtid at denne grupperingen oppløses så begge sider kan leve side om side i fred.

    • å ja, så to små skolejenter, der en av jentene blir tråkket av en israelsk soldat med rifle på hodet, hvorfor går israelske soldater fysisk løs på barn og kvinner når de hadde valg av å ikke gjøre det, hva hindrer dem fra å påføre de direkte fysiske angrepene. Hvordan kan Hamas bruke noen skjold når israelske soldater egenhendig går og rører på disse menneskene når de hadde valg til å frastå????

  3. Morshjertet slites til filler, bildet brenner seg fast på netthinnen. Viten om at sivile er målet for raketter og bomber om natten gjør jordbær til blåbær…. lite viktige. Alle er noens, og noen er helt sikkert våre!

  4. hva er gale med å koble ut uten å tenke på hva gale som skjer i verden? jeg kan sitte dagevis og synes synd på alle slags folk mellom de 7 hav, men det hjelper dem ikke. nei, jeg tar meg heller en blund i solen og nyter sommervarmen slik alle dere andre burde.
    vi er heldige som bor i norge, og lever med teknologi før menneskeheten har brukt opp ressursene og må krige for dem. Å leve i norge som menneske den dag i dag er kanskje det beste utgangspunktet et levende vesen noensinne vil ha, la oss ikke kaste tiden vår vekk ved å tenke på verdens problemer, nyt heller sommervarmen med overpriset vin fra polet og en dukkert i sjøen. mvh en ærlig og realistisk sjel.

      • Hårreisende å være vitne til hvor egoistisk en person kan bli. Kunne ønske jeg ikke hadde lest kommentaren din. Nå mista jeg all trua på menneskeheten.

    • Vi er heldige som bor i et land der mennesker teller og det er ytringsfrihet slik at vi kan ta frie og informerte valg. Den dagen man slutter å bry seg om andre og slutter å tenke at vi er del av samme verden – den dagen alle begynner å tenke som deg – forsvinner den friheten. Da er vi ikke lenger et samfunn, men en samling ansvarsløse individualister som er mer opptatt av sol og alkohol enn medmenneskelighet og ansvaret vi alle har for å skape en god verden. Vi er en del av midtøstenkonflikten, politisk, militært og kapitalistisk. Vi har et ansvar for å bistå de som ønsker å få en slutt på elendigheten, både som medmennesker og som nasjon. Imens kan du ligge og kose deg i sola, og krympe til et lite minimum av det potensialet som ligger i deg for å bli et godt menneske.

  5. Jeg leser og prøver å forstå. Jeg er selv en tre barns mor i trygge Norge. Jeg jobber hardt, samme gjør min mann, og vi ønsker alt det beste for våre barn. Jeg forstår at vi er de heldigste i verden som bor i vårt trygge, rike land og vi takker for det hver eneste dag. Jeg sliter med følelser for andre som er på avgrunnen, men mitt spørsmål blir: Hva kan jeg gjøre? Hvilke kanaler kan jeg benytte meg av for å påvirke? Jeg føler meg liten i en stor verden. Jeg må ærlig innrømme at jeg ønsker ikke å involverer meg veldig i noe som vil forringe min egen livstillværelse. Jeg har også et ansvar for min familie. Jeg har skapt denne familien med de premissene som er satt. Jeg forstår at min egen situasjon kan brått endres dersom en ikke engasjerer seg for at verden skal bli et bedre sted å leve. Ting er vanskelig når en har fått barn. Jeg har studert interkulturell kommunikasjon og vet endel om verdens problemer, men hva skal vi gjøre? Sende mail til myndighetene? Masjere i protest? Donere penger? Palestina er, etter min viten, totalt blokkert for forsyninger, så hjelper noen kroner til en hjelpeorganisasjon da? Har Erna Solberg noen påvirkningskraft? Hvor blir det av FN? Alle fraskiver seg ansvar og ingen stopper bombingen.
    Jeg håper ingen oppfatter dette som provoserende. Dette er tanker fra en helt normal person i trygge Norge.

    • At «Palestina» er totalt blokkert for forsyninger er feil. De okkuperte områdene er i aller størst grad åpne med tanke på forsyninger gjennom hjelpeorganisasjoner, som feks. Røde Kors. Gaza derimot er blokkert, men selv om det er vanskelig så hender det at organisasjonen klarer å få inn nye forsyninger også der.
      Så med andre ord, dersom det faktisk er slik at du ønsker å bidra med noe så ville jeg startet der. Det er tross alt tanken om at «lille meg alene kan ikke hjelpe noen» som er farlig, for alle kan gjøre noe!

      Røde Kors oppdatering om helsesituasjonen i Gaza:
      http://www.rodekors.no/nyheter/sistenytt/store-helsebehov-i-gaza/

    • Du skriver at «Palestina er totalt blokkert for forsyninger». Vel, det gjelder tydeligvis ikke for raketter. Hamas later til å ha utømmelige lagre som de nå øser ut over sivile israelere. Hvorfor stiller ingen journalister spørsmål om hvor pengene til disse våpnene kommer fra? Er vestlige bistandsmidler som skulle brukes til å hjelpe sivile palestiner til et bedre liv, i stedet havnet i lommene på våpenselgere?

      • Det er ikke tvil om hvilken side du er på! Så snart man snakker om de uskyldige menneskene som dør hver dag pågrunn av Israels terrorisme, blir man kalt jødehater. jeg hater ikke jøder, men jeg er imot alle terrorister. Også mot Hamas om de prøver å skade uskyldige mennesker. Men det ekleste i verden er folk som deg sitter og forsvarer Israels terrorisme. Hvor er FN og USA nå? Vel verden er korrupt. Akkurat som deg!

  6. Vel, jeg har jobbet hardt for min ferie og skrur gjerne av tven for å unngå å se det pakket som ikke vet hva folkeskikk er denge løs på hverandre. Slipp ned en atombombe der, det er nå min mening. Hvorfor skal vi bry oss? Det angår da ikke oss det som skjer der nede? De får skylde seg selv. Ikke prakk slike bilder på oss, vi får ikke gjort en dritt med deres tilsølte holdning.

    • Du jobbar 30tim i veckan +- och har 5 veckors semester, hårt jobbat, det förtjänar du!

      Det är otroligt synd att du ens kan komma på tanken att skriva som du gjorde, det var sånt jag hörde i ungdomsskolan från nyfrälsta 14-åriga nassar när det begav sig -94. Deras totala brist på kunskap och empati kan jag ursäkta med deras låga ålder, dig däremot, wow!?

      Jag hoppas att du är/förblir barnlös så dina åsikter inte får en chans att påverka ett barn som växer upp, det hade varit en tragedi för framtidens Norge.

      Fridens Liljor Ole.

      • Helt enig, Marcus. Alder er dessverre ingen garanti for empati og kunnskap, noe Ole er et prakteksempel på. Jeg jobber også og for det får jeg lønn – ikke ansvarsfraskrivelse fra å være et medmenneske eller rett til å avskrive andre folkeslag og nasjonaliteter.

    • Jeg tror ikke du som nordman vet hvor hardt de jobber i andre land for en brøkdel av det du tjenener. Barna som bor der har ikke gjordt noe for å ende opp i den sitvasjonen. Landet deres blir okupert og de blir bombet, mesteparten er imot krigen hvorfor der det deres skyld. Du og jeg er rike pga flaks at vi var født i norge, og du tror at problemer kan fikses med bomber. Ignoransen din overgår det meste, Kos deg med varer produsert av Kinasom du har jobbet så hard for og klær fra Bangladesh. Blir så irritert av sånne som deg!

  7. Svein Henriksen kommenterer som alltid treffsikkert og saklig om hva som betyr noe og hva som ikke betyr noe.Ser det er mange uvitende fjols som har svart på innlegget og de bekrefter jo bare det Henriksen sier her.
    Synes flesteparten av dere er best tjent med å lese litt historie i forbindelse med denne konflikten,og inntil det er gjort avstå fra å uttale dere.Dere fremstår som både tanketom og likegyldig til det som faktisk skjer.
    Tror dere virkelig at vi er uten ansvar for det som skjer i konflikten mellom Israel og Palestina.Tror dere virkelig at det er samsvar mellom hevnaksjonene til Israel i forhold til angrepene fra Palestina.Ett angrep hevnes med bombing og rakettangrep mot sivile palestinske mål på dagesvis.De bomber barnehjem,sykehus og skoler.De stenger vanntilførselen slik at epidemier får spre seg og hindrer at sanitære forhold opprettholdes..65k urenset kloakk renner ut i Middelhavet hvert døgn pga dette.
    Er vi således uten ansvar for at dette skal ta slutt.Svaret er et rungende NEI men da må først hvermannsen kaste av seg det sløret av likegyldighet som vår komfortable tilværelse har lagt over oss.

    Torkel Witsø

  8. Synd at noen av oss er så egoistiske. Det eneste de bryr seg om er hvor godt de og familien deres har, gidder ikke tenke på hvor ille mennesker i andre land har. Tenk hvis Israeler hadde valgt Norge istedenfor Palestina for å okkupere og gjort det sammen med Norge som de gjør nå i Palestina, ville dere da at mennesker i andre land burde fortsette med å nyte ferien? De i Palestina må ikke være i slekt med oss, de er mennesker, vi er mennesker. Det holder til å bry seg om dem.

  9. Bror du må og tenke på at Israel og har blitt bomba, bare at de har Iron Dome defence! Det gjør en stor forskjell Palestinerene bomber Israel like mye som de blir bomba selv. Sier ikke at det er bra at palestinerne blir bomba. Bare det at de burde kanskje ikke startet og bombe Israel? Har ikke de en rett til og forsvare seg selv kanskje? http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome

  10. Ja, hva skal man egentlig gjøre. Jeg har blitt SYK av å lese om så mye vondt som skjer i verden. Psyken min tåler det ikke. Jeg bryr meg så forferdelig mye og føler meg så hjelpeløs, at jeg har faktisk blitt syk av å lese nyhetene. Derfor har jeg sluttet. Jeg gjør det for å beskytte meg selv. Jeg klarer det ikke lengre. Er veldig takknemlig for å bo i Norge. Jeg forstår hva du mener med at nordmenn må våkne til litt, slutte å være så overfladiske. Det har jeg irritert meg lenge over. Men samtidig, så må man innse at man kan ikke redde verden… Uansett hvor hardt man prøver, skjer det faenskap gang på gang etter dette. Det er helt forjævlig.

  11. Åsså Spotify, da! Den svenske tjenesten som er omfavnet og kjøpt opp av de store korporasjonene for å slippe å betale utøver og opphavsmenn noe å leve av. Har ikke det norske folks leder hørt om helnorske Wimp?

  12. OK, artikkelforfatter. La meg få høre hva DU har gjort for å bedre situasjonen?

    Det du skriver om, er noe alle vet, og ikke får gjort en dritt med. En kan selvfølgelig gi penger til Redd Barna, Kirkens Nødhjelp osv. Men that’s about it. Det har vært konflikter der nede i århundrer, det kommer ALDRIG til å bli fred. Mener du så at vi skal avlyse ferien, og ellers alt som kan være hyggelig, pga. av Midt-Østen politikk? Over alt i verden lider barn. Jeg har sett bilder fra Syria, der barn i alderen 7-12 er hengt, etter å ha blitt skambanket!!! Det er helt inn i helvete… MEN en kan ikke avlyse livet her hjemme selv om en vet at andre ikke har det så bra som oss. Sånn er det bare! Vi må vite å sette pris på det vi har, selvfølgelig. Men en skal da slettes ikke skamme seg over å kjøpe en korg med jordbær, eller være glad for at en har ferie fra jobb og hverdagsmas.

    I stedet for å være en slik «Destop warrior», så foreslår jeg at du melder deg inn i en eller annen organisasjon, reiser nedover og aktivt være med å hjelpe de som lider. Har inntrykk av at slike som deg, kun skriver slike artikler for å fore sitt eget ego uansett.

    PS. Om tiggeren du ga penger ikke var norsk, forstår jeg godt at jordbærdamen fnyste. Det hadde jeg også gjort. Så godt som ALLE tiggere fra utlandet, har organisert kriminalitet i ryggen.

    • Hvor har du det egentlig fra at så godt som alle utenlandske tiggere er del av organisert kriminalitet? Har prøvd å finne kilder eller forskning på det en stund uten hell, det ser ut til å være en myte som bare har blitt repetert så mye i media at folk tror den, ingen har noen bevis for det som jeg klarer å finne ihvertfall. Så hvis du har informasjon som kan underbygge den påstanden din håper jeg du svarer!

  13. Jeg leser hva du skriver og forstår det du skriver. Men hva mere gjør du for denne krigen og all elendigheten enn andre ? Fordi du skriver det du skriver, tror du da du har hjulpet eller bidratt med noe ? Nei. Du har ferie du og, og sitter der og tror du bidrar med noe ved og BLOGGE ? Neppe. Beklager, men vi er heldige som pokker som bor i dette landet. Alle har nok i haue at det kriges og kjipe ting skjer. Men sånn er det desverre !! Og ville heller gitt jorbærdama pengene, enn og støtte den dama med koppen som er her kun for og tjene penger, for så hjem og bruke di opp i hjemlandet, for så komme tilbake til hjørnet sitt og mase på forbi passerende !!!! Og det og legge ut et så forstyrrende bilde er rett og slett helt idiotisk.

    • Enig med deg «Anonym»! Og hva med alle de rakettene Palestinerne sender over til Israel hver eneste dag? En vakker dag får også Israel nok! Og som nevnt i tidligere innlegg sender Palestinerne ofte disse rakettene fra bolighus. Skal Israel bare godta å få raketter i hue hver eneste dag eller? Tror dere ikke barn og ungdom i Israel blir truffet av raketter?
      Og hu med koppen sin kan se å pelle seg ut av landet fordi hun er her ulovlig og hele tiggingen er organisert og de presser ut de stakkars norske narkomane. Tar plassene deres, truer dem og selger falskt gull og dop.

  14. Bra innlegg, men syntes det blir litt feil å legge all skylda på Israel, på samme måte som det er helt feil å legge all skyld på Palestina.
    Men en ting er sikkert, de sivile er fullt og helt uskyldig, uansett land.

  15. Når jeg leser dette tenker jeg på noe jeg hadde på skolen like før ferien. Det er kanskje flere som har hørt om diktet » du må ikke sove» av Arnulf Øverland. Du kan kanskje ikke gjøre noe med alt det som skjer og du bryr deg kanskje ikke, men jeg kan si deg at det hjelper faktisk litt å i det minste vite hva som skjer i verden. Jeg er kanskje dum, men jeg tror og håper at alle kan leve i fred uten krig og elendighet. Jeg sier ikke at vi burde avlyse ferien, men bare vite at menneskene som dør i krig, uansett side, ikke har valgt dette livet selv. Her i Norge er vi unge så heldige at vi kan velge hva vi skal jobbe med og hvordan vi skal leve. Jeg møter på mange som sier at alle har muligheter til å gjøre noe med morgendagen, men hvis du er en av de som er fanget i en konflikt kan det hende at du ikke har en morgendag å gjøre noe med. Jeg vil avslutte dette med et utdrag fra diktet » du må ikke sove» av Arnulf Øverland » Du skal ikke tåle så indelig vel den uret som ikke rammer deg selv».

  16. Jeg anbefaler alle å lese boken «En morgen i Jenin», som viser et godt bilde av hvordan denne konflikten startet. Jeg synes ellers det er trist at man i frustrasjon over hva som skjer, anklager sine medborgere for å være hensynsløse og likegyldige for at man ikke «tar innover seg» det grusomme som skjer i midtøsten. Jeg støtter røde kors, og leger uten grenser hver mnd, men ser faktisk ikke hva mer jeg kan bidra med for at denne konflikten skal ta slutt. Flere med mye mer makt enn meg har prøvd, uten å lykkes. Jeg er selvsagt også opprørt over det som skjer, men vi er dessverre eller heldigvis laget slik, at for å overleve selv, så må vi ta avstand fra det som skjer. De som er mest sensitive blant oss, kan rett og slett bli syke av å ta andres smerte for mye «innover seg». Derfor er det slik at desto mer sterke scener eller bilder vi blir utsatt for, desto mer dehumanisert blir vi. Det er helt naturlig, og hjernens forsvar mot å bli psyksisk syke av alt som er vondt rundt oss. Og det å gi penger til de som tigger rundt oss hjelper ingen. Annet enn sin egen samvittighet, ved at man får en følelse av at man gjør noe for andre.

  17. Jeg er helt enig, vi er vel ikke bare på ferie no men mer eller mindre hele året. Vi har et politisk styr som er styrt fordi folket vil ha mer for seg seg og atter seg. vi ser ikke føler ikke eller unner ikke andre noe av våre goder. Krigen i Syria er like skammelelig som måten palistinerne har blitt behandet av Israel. Ingen vil ta ansvar, politikk, fredspris, handel, sammarbeid, union. Før var det noe som hett fritt ords pris, for meg er ord ord, pris pris, handlig er ofte makt. Den rettferdighet du finner i verden idag er kjøpt og betalt, da kan du vel ikke kalle det rettferdighet, Erna er du her, la det bli bedre å bo her på denne jord og la skatteletten ligge til de som ikke bryr seg om andre …..

  18. De som styrer landet trenger jo ikke bry seg for resten av verden sørger jo for mat til de som trenger det og pøser inn med milliarder til nye våpen og annet skit. Hadde pengestrømmen stoppet så hadde det kanskje ikke vært så kult å være en leder som ikke bryr seg,

  19. Det er mye tragisk som skjer rundt i verden, men lille Norge kan ikke hjelpe hele verden. Det er trist å se på alt det tragiske som skjer rundt om i verden og hvor syke enkelte mennesker er i hode sitt som kan påføre andre mennesker så mye smerte og drap! Men vi kan ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at vi har det bra og det er mange i Norge som også trenger hjelp. Skulle likt å sett om vi fikk hjelp tilbake hvis det var Norge som kom i en slik situasjon.

  20. Hva med å si ifra hva du mener til den misfornøyde jordbærdama, dette burde da ikke være så vanskelig. Og forresten, hvorfor er så mange romani-tiggere overvektige, når de er så sultne og bruker det lille de får på livreddende føde og melk og juice, og alltid har spist to poteter hver dag hele livet hvis de var heldige? Og hvor er kulturen deres? Hvor er de talentfulle musikerne, sangerne, dansende, det er jo bare slitsomme som spiller samme låt hele tida uten å være musikalske. Og det er mange i Israel som vil bo i fred med palestinere, hvis de ikke føler seg truet. De vises jo aldri i mediene. Men jeg orker ikke mer av denne feiden, holder ikke med noen, men sier tilslutt at et land er ikke flere steder (se det rare palestinske kart), og ingen er Guds folk slik som jødene mener de er utvalgte (sammen med kristne), og de er veldig overglad i seg selv. Begynte dette med at Abraham var utro, og ikke vedkjente seg sin bastarde førstefødte?

  21. For det første er ikke Gaza blokkert for forsyninger. Det er regulert! Det slippes gjennom tonnevis av forsyninger fra Israel, til og med nå mens konflikten er eskalert. Vet ikke hvor folk får dette tøvet fra at hele Gaza er sperret? Folk reiser både ut og inn av Gaza, det samme gjelder mat, medisiner etc. Israel bidrar også med store mengder forsyninger til de sivile. Det finnes en del vare som er forbudt å innføre, bla betong. Dette pga betongens viktige rolle i utvikling av raketter, samt bygging av utskytingsramper.

    Når en stat blir angrepet, svarer man på disse angrepene for å beskytte sine borgere. Ethvert land burde holde denne plikten høyt. Når Israel «angriper» Gaza er det målrettet og med minst mulig sivile tap for øyet. Derfor sitter det et høyt antall operatører i Israel og ringer til sivile i de områdene som skal bombes, slik at disse skal få mulighet til å komme seg unna. De forskjellige islamistiske organisasjonene på Gaza, skyter ut raketter med et mål om å ramme flest mulig sivile.

    Nå når konflikten alle elsker å følge med på blusser opp, glemmer vi Sør- Sudan, Syria og alle de forferdeligheter som skjer i verden.

  22. Kjære deg!

    Er veldig enig at det er ekstremt trist med hva som skjer i Palestina! Og noen av disse kommentarene folk har skrevet som eksempel»hva med det som skjer i Israel», det har blitt ca 10 skadet mennesker i Israel siden ikke Palestina har de samme våpnene. I Palestina har det dødd ca 160 mennesker iløpet av 2 dager og ca 1500 mennesker skadd! Fleste parten er barn! Folk må tenke seg litt om hva som skjer i verden, jeg sier ikke at alt dette er Israels feil og heller ikke palestinernes feil, det er alltid to sider av en sak! Men akkurat nå er det palestinerne som ikke har det bra! Det er de som mister familie og venner hver dag, så det er de vi skal tenke på! Men ikke la oss bare bli dratt med på den saken, hele Midtøsten er i en såkalt «krig»! Mange som dør i Syria og Irak å! Så viktig å legge noen tanker til dem noen ganger!!! + mange flere steder som også har det dårlig!!

    +

    Tror ikke bloggeren mener direkte at vi skal gi blaffen i ferie, men kanskje kjøpe en øl eller et klasplagg mindre og sende de pengene til et land som trenger det mer enn det vi gjør!!!

  23. Du får spille we are the world med Michael Jackson PÅ Spotify å sende en kurv med Norske jordbær til Gaza. Uansett så blir det aldri fred der. En gjeng med idioter på begge sider av grensen, tilsynelatende voksne mennesker som oppfører seg som de hjernevaskede individer de er.

  24. Det virkar kanskje hjertelaust av meg å seie dette om krigen i Israel/Gaza, men det er ikkje vår krig, så kvifor skal vi bry oss? Ingen tjenar noko på å stå ved ei av sidane. Alt eg har å seie om den saka.

    Den jordbærselgaren har ingen grunn til å bli sur, med mindre medmenneskeligheit har blitt ein grunn til å hate for, som har gått meg over hovudet. sist gong eg hjalp nokon, fekk eg «takk» og eit smil til svar, ikkje forakt.

    Føl deg fri til å svare på denne som du vil. Viss du gjer det, vil eg i hvertfall at det skal vere meir enn berre «hjerteløse jævel, hvordan kan du si noe sånt», eller noke liknande.

    • Hvorfor skulle jeg kalle deg det? Men håper at verden ikke sier: Dette er ikke vår krig, så hvorfor bry oss? neste gang vi havner i en krig. Hadde det ikke vært for alle de gode hjelperne sist tror jeg det hadde gått oss mye verre. Men det er vel glemt?

  25. Jeg fulgte deg lenge og er langt på vei enig, helt til du begynner blande inn regjeringspartienes nettsider og Frp, for til slutt fremheve Mads Gilbert og være spydig mot Erna. Det er ingen grunn til å blande det inn i saken, i så fall vil jeg minne om at det mest Israelvennlige Norge oppsto etter 1947, og hvem styrte da i de fleste av de neste 50 år? Det skinner klart i gjennom hvor dine politiske sympatier ligger, men man trenger ikke være sosialist for å ha sterke meninger mot Israel nå, man trenger bare tenke selv.

  26. Jeg vil lange ut og påstå at de aller, aller fleste av oss har over tiden blitt kulturelle psykopater. Det er ikke slemt ment, hvis du vet hva definisjonen av en psykopat er.
    En psykopat er en person, som desverre for ham eller henne, mangler evnen for empati for andre mennesker. En som, når han eller hun ser seg rundt, ikke evner å se andre menneskers dype, verdifulle og tredimensjonale personlige liv og personligheter med mål og ambisjoner for seg selv og sitt liv. Det psykopaten ser er i enkelhetens sak nærmest å sammenligne med pappfigurer, noe som er veldig trist, veldig ensomt og heldigvis veldig sjeldent.
    Men… Er vi ikke alle litt dårlige på dette med empati?
    Joda, vi har enorm empati, sympati og forståelse når det gjelder personer som er litt like som oss selv. For folk som snakker som oss, går som oss, spiser som oss, kler seg som oss og tilber det samme som oss. Men når det kommer til folk som ikke gjør nettopp dette, folk som ikke snakker som oss, går som oss, spiser, tilber og kler seg i det samme som oss, har vi ikke tilbøyeligheten til å se dem litt som pappfigurer, vi også? Er vi ikke blitt så opptatt av vår egne lille lykkeboble i Norge, og fått så mye krig og elendighet igjennom alle mulige mediekanaler, at vi har mistet evnen for ekte empati med mennesker fra andre kulturer? Kan vi ikke tilnærme oss en korrekt betegnelse som kulturelle psykopater alle sammen?

Legg igjen en kommentar