OM Å BANNE I KIRKEN

OM Å BANNE I KIRKEN

Fra spillefilmen "Kautokeinoopprøret" Regi: Nils Gaup.
Fra spillefilmen «Kautokeinoopprøret» Regi: Nils Gaup.

     Når jeg går inn i et kirkerom, uansett hvor det er i verden, er det med respekt.

     Et kirkerom ber om det, om stillhet, ro, kontemplasjon og ja, respekt for andres tro selv om den ikke er din egen. Jeg har vært i katolske katedraler, hinduistiske templer. Jeg har vært i mange ulike kirkerom. Og jeg har også vært i Kautokeino kirke der jeg faktisk har sunget ved to anledninger. En gang i et bryllup, en annen gang i en begravelse da jeg skulle synge en salme for en venns døde mor. Via omveier fikk jeg vite at presten likte dette dårlig Hvorfor? Jo, han hadde fått snusen i at jeg er homofil. Og etter litt fram og tilbake og under sterk tvil ble jeg henvist til galleriet.

     Jeg sang «O, bli hos meg» mens jeg stirret presten i øynene helt til han slo blikket ned.

     For disse mørke menn besitter en feighet fordi de innerst inne vet at de trosser Guds ord og graderer mennesker etter legning og ståsted. (får vi håpe) Det er mulig at jeg burde følt meg krenket, men jeg så på det som en litt «pussig» overlevning fra tider vi helst ikke vil huske. Men slik jeg ser det er det egentlig synd på kirken som ofte ikke evner å ta seg selv inn i samtiden. Når det kommer til dette er Kautokeino kirke en versting.

     Når dette er sagt; jeg er ikke tilhenger av å storme kirken, springe opp ved alteret å gjøre et stunt. Jeg har respekt for kirken, for andres tro selv om de ikke alltid respekterer meg og mener min kjærlighet er annenrangs og vederstyggelig. Jeg vokste opp med strenge læstadianske samiske besteforeldre og en far som ble en av lederne i Jehovas Vitner, så jeg vet hva fordømming er. Men jeg vet også hva en sann kristen er. Han/hun er en åpen favn som ikke fordømmer. Som tilgir. Som respekterer selv om man ikke er enig, som er storsinnet og varm. Og som ikke minst er inkluderende.

     Men om kirken ikke tåler ett par trompetstøt eller litt joik er dens dager talte.

     Da blir den bare en anakronisme som henger alt for langt etter den virkeligheten resten av verden lever i.

     Gud er kjærlighet. Alt annet et noe fundamentalt sludder og vas. Get over it!

Legg igjen en kommentar

