VAGABOND WAYS

SAMSUNG CAMERA PICTURES

– Du, all den reisingen din, hva er det du flykter fra, spør venner meg av og til.

Jeg flykter ikke, jeg leter. Ok, men finner du det du leter etter da? Både ja og nei.

Jeg liker liker best å forlate steder, og jeg er en mester i lengsel, jeg kan ikke forklare det på noen annen måte.

For lenge på et sted? Jeg blir nervøs av det. Jeg hater gjentakelser. At de samme tingene skjer om og om igjen.

Det enste stedet jeg er en stayer er i kjærlighet. Men jeg er best når jeg forlater og kommer tilbake. Den jeg elsker vet at dette er meg.

Nå sitter jeg på en kneipe, eller kneipe, et hipt sted i Paris og ser byen våkne.

Det er søndag, men verdensbyen har nok å gjøre.

Nå sleper en gammel mann en trillebag der det stikker opp en baguette og en bunt tulipaner etter seg, og damen i ostebutikken slår opp dørene. Hun er har et tungt Bretagne-ansikt og løs hårknute. Hun har vært her i alle år, i denne gaten som heter Rue Cadet.

Sitter og tenker på den lille byen hjemme som sikkert ligger øde og forlatt.

De fleste menneskene som bor der rømmer opp til hyttene sine i fjellet i helgene. Man vet aldri om kaféene er åpne, og mennesker er sjelden vare i gatene på en søndag morgen.

Her flyter elven av mennesker forbi, stadig på vei til steder og ting jeg ikke vet noe om. Jeg blir aldri lei av å betrakte dem.

En due stirrer på meg  med knappnålsøyne, et klart direkte morgenblikk. Bonjour, sier jeg til duen og drikker en slurk kaffe.

Vel, duer bryr seg ikke. Hvorfor skulle de det?

Tamme fugler lengter. Ville fugler flyr.

Nå ringer jeg hjem….

Legg igjen en kommentar

