MANGE TANKER I HODET.

IMG_4307

«Det går an å ha to tanker i hodet» er det mest brukte utsagn i alle debatter. Nummer to er: «Du kan ikke redde hele verden!» Ja, helt riktig, det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og nei, ingen kan redde hele verden. Amerikanske Patti Smith sa i et intervju da hun besøkte København for en stund siden: «Ingen kan redde hele verden, men alle kan gjøre litt. Og om alle gjør litt, vil alt det lille bli noe veldig stort.»

Word! vil jeg si til det.

I den offentlige samtalen i Norge blir du (ofte) høvlet ned om du setter fingeren på én ting. For «det er jo mye verre et annet sted, og må du ikke feie for egen dør før du kritiserer andre?» Og «det går an å ha to tanker i hodet vet du!» Og det aller viktigste er at debatten må være «nyansert og balansert.» Og slik går nå dagene sin skjeve passgang både i livet og i kommentarfeltene.

Noen mennesker har så mange tanker i hodet at ingenting blir gjort. Og de fleste er så opptatt av nyanser at de ikke ser hele bildet, er så opptatt av balanse at de ikke leser hva som står i en tekst. Og andre igjen (mange) leser ikke det som står f. eks i en kronikk, men det de tror eller håper står i den, tolker og vrir og vrenger, ok, nok om det.

Jeg holder for tiden på med å arrangere en «Støttekonsert for Gazas barn» her i Mo i Rana. De aller fleste er svært positive, men noen er kritiske. For det går vel an å ha to tanker i hodet?! Og dør det ikke barn andre steder også? Og hater jeg jøder? Og hvorfor reiser jeg på ferie til Hellas når jeg er så opptatt av de stakkars ungene som Hamas bruker som levende skjold? Burde ikke jeg reise ned til Gaza sammen med «terroristen» Mads Gilbert og rydde opp i denne såkalte «konflikten» om jeg er så jævla smart? Og bruker jeg ikke denne konserten som et middel til å fremstå som et godt menneske, for å forherliggjøre meg selv?

Jo, det dør barn andre steder enn i Gaza. Det dør barn i Israel også. I flere land i Afrika. Det dør barn over hele verden. Og nei, jeg hater ikke jøder, hvorfor skulle jeg hate jøder? Og hvorfor i himmelens navn skulle jeg ikke ta meg to sårt tiltrengte uker i sol og varme etter å ha jobbet hele sommeren, samt at jeg stort sett har brukt disse to ferieukene til å skrive mail, svare på tekstmeldinger, skaffe artister, sponsorer, ordne flybilletter osv for at denne støttekonserten kan gå av stabelen den 9. september i Kinoteateret i Mo i Rana? Og hva skal jeg nede i Gaza å gjøre? Jeg er ikke lege, jeg vet ikke så mye om krig, jeg kan ikke redde skadde folk mens bombene hagler over hodet på befolkningen!Og for å forherliggjøre meg selv? Vel, jeg får nok applaus og oppmerksomhet på jobben, tusen takk. Men, nei, jeg kan ikke redde hele verden!

Men jeg kan arrangere en støttekonsert. Jeg kan samle inn penger som skal sendes ned for å hjelpe befolkningen i Gaza som opplever en «skyte spurv med kanoner-setting» Det kan jeg gjøre. Men jeg har mange tanker i hodet i dag, i morgen, alltid. Men for øyeblikket er det denne ene tanken jeg har festet meg ved, som jeg setter ut i livet, og som fører til handling, som får artister og næringsliv, politikere og helt vanlige folk (hva det nå måtte bety) til å reise seg. Som får kunstnere til å donere verker, kokker til å lage mat, som får meg til å oppleve at fremmede folk kommer mot meg med åpne hender og varme hjerter.

Nei, ingen kan redde hele verden, men alle kan gjøre litt. Dette er det lille jeg kan gjøre. Dette er en av alle de tankene i hodet som jeg ikke bare tenker, men gjør. Så får du som sitter på nettet med dine to tanker i hodet bare sitte der! Hva med å gjøre noe selv, i stedet for bare å henge over tataturet for å passe på hva andre gjør eller ikke gjør? Dere er faktisk med på å gjøre verden til et kjipere sted for både barn og voksne.

Billettene ligger ute for salg på http://www.billetluka.no Narvesen og Nordland Teater. Tusen takk for alle støtte, alle gaver, alle gode hjelpere, all ømhet og varme. Vi ser fram til en stor aften! 

Legg igjen en kommentar

