Man sletter da ikke en venn?

Etterhvert som sosiale medier finner sin form i dagliglivet blir folk litt mer vant til å håndtere sine egne platformer på nettet. Mange av oss har også begynt å sette grenser for hva og hvem man vil ha nær seg.

Jeg vet at mange har slettet meg eller sluttet å følge meg av grunner jeg ikke er sikker på. Det kan være at de synes jeg maser for mye om politikk, krig og fred og sånn, eller at de rett og slett ikke orker å se det jeg poster på sidene mine. De er i sin fulle rett til det, samme hvilken grunn.

Jeg sletter sjelden «venner» fordi de poster mye. Men i det siste har jeg begynt å «rydde» på egne sider. Å slette en «venn» er en todelt ting. Burde jeg ikke tåle hva andre skriver, og tør jeg ikke ha folk nær meg som ikke er enig i det jeg selv mener? Jeg tåler at folk er uenige med meg, og jeg sletter aldri noen fordi de mener noe annet enn det jeg mener. Og det skal ganske mye til før jeg sletter eller blokkerer en «venn». Men ja, jeg har slettet min egen søster. Det var ingen annen utvei.

Jeg ser at noen her inne mener at når man sletter venner har man ikke respekt for ytringsfriheten. Det synes jeg er tull. Folk kan ytre hva de vil for meg, men jeg vil bestemme selv hva jeg vil ha av andres ytringer på egne sider.

Men stort sett mener jeg at folk får være som de er, og mene hva de vil, men jeg setter grensen ved helt klare rasistiske utspill. Og jeg advarer på forhånd. Om du skriver mer av den sorten vil jeg ikke ha deg her, ok? Og om de ikke gir seg, så er det rett ut.

Så er det noen som mener at rasistiske mennesker trenger motstand. Det er mye mulig, og jeg gir mange veldig mye motstand. Noen ganger nytter det, og andre ganger er det nytteløst. Det er disse jeg gir en tupp bak og sletter. Men for å konkludere, jeg kan ikke nekte noen å være rasister, men jeg vil bare ikke ha dem på brødskiva til frokost når jeg logger meg på.

At folk mener jeg er en politisk korrekt drittsekk som bare vil ha folk som digger meg på egne sider er greit. At jeg er en frekk fyr som ikke respekterer at vi har ytringsfrihet i Norge er også greit, selv om jeg synes folk burde bruke denne friheten til andre ting enn å sette verdi på mennesker eller spre grunnløs frykt og paranoia.

At folk kaller meg ei naiv SV-fitte som ikke skjønner at landet mitt er i ferd med å tas i fra meg kan jeg også leve godt med. Men når folk begynner å true meg er det nok. Og det har hendt noen ganger. Det har vært så kraftig at jeg har blitt redd når jeg har blitt truet av mennesker som ikke respekterer min rett til å ytre meg.

Jeg er tålmodig. Jeg sletter deg ikke bare fordi du sier at vi i SV er noen naive kødder. Jeg sletter deg heller ikke fordi du er uenig med meg politisk. Men når du legger ut en ytring om at alle flyktninger er økonomiske lykkejegere er det nok. Da er du ikke en sunn skeptiker, da er du rasist, og vi er ferdig snakka. Så kjip og politisk korrekt er jeg. Og så går jeg i meg selv og lurer på hvorfor jeg i det hele tatt la deg til som venn, for jeg kjenner deg jo egentlig ikke. Slik er det ofte på det iskalde nettet.

God Jul i stuen.

Legg igjen en kommentar

